tisdag 10 november 2009

En läxa för livet

Som skolelev fanns det något som vissa älskade och andra hatade, nämligen det här med läxor. Det kunde vara två sidor i matteboken, sammanfatta innehållet i en bok eller läsa om hur Sveriges riksdag fungerar. Jag var aldrig någon som la så där jättemycket energi eller tid på läxorna. Det fanns ju annat att göra liksom. Dock vet jag att man längtade till att bli stor och slippa läxor. Ack så fel man hade...

Läxorna förföljer oss fast nu i en annan skepnad. Efter jobbet ska det städas, tvättas, lagas mat, skjutsa barn till aktiviteter m.m. Ja, ofta lägger man nog ner mer tid nu än vad man gjorde då på sina riktiga läxor. En annan skillnad är att man på den tiden kunde lägga penna och böcker och sida för att se på tv, sova eller bara göra annat istället för just läxorna.
Det kan man inte idag med mat, tvätt och städ.
Nä, livets läxa är så mycket större och kommer att vara ständigt närvarande fram till vi dör.
Så ibland kanske vissa av oss rent av längtar tillbaka till den där bekymmerslösa tiden då man hade kost och logi for free liksom. Att man sedan var tvungen att räkna lite mattetal eller förstå skillnaden mellan buddism och hinduism, ja det kanske rent av idag skulle vara ren och skär avkoppling.

"" We are so accustomed to disguise ourself to others, that in the end, we become disguised to ourselves.""

Mm, ja denna lilla quote av Francois de La Rochefoucauld kan ni ju fundera lite på.

Grisflunsan börjar faktiskt skörda lite dödsoffer även här hemma nu. Jag vill absolut inte göra mig rolig åt det eller så för visst är det hemskt. Men åter igen hävdar jag att både cancerfall och trafikolyckor kommer att skörda fler dödsoffer innan 2009 är till ända. Skulle det dock inte vara så vid en eventuell summering lovar även jag att drastiskt tänka om gällande moderna epidemier.

Minst en gång om dagen, nä det är en underdrift, men många gånger om dagen tänker jag på Elmo och Morris. Jag undrar om dom tänker på mig någon gång....
Hoppas ni sover gott mina små älskade muppar...tätt tätt intill era nya kompisar. Det är gooa grejer kan man tänka....Kram...

På återhörande
E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar