måndag 23 november 2009

Yes, here I am. Where are you?

För det första kan jag meddela att vi efter ett snabbt möte kommer att skjuta på resan till Thailand till januari. Det blev nog bäst så trots allt. Den egentliga anledningen till detta kommer lite senare men på grund av vissa händelser i familjen väljer vi att avvakta.
För det andra har det varit ett riktigt apväder idag.
Så där då vet ni det. Hur som helst, jag tror att det kommer att bli en bra jul i alla fall. Den kommer att gå i stillhetens tecken, bokstavligt talat. Blir till att jobba lite i alla fall för att sedan riktigt kunna njuta av en plats under solen.

Sverige är förresten ett ganska så långt land. Från norr till söder är det inte bara många mil som skiljer oss åt, även dialekter och ett och annat ord som betyder en sak där och en sak här. Sedan finns det ord och meningar som betyder i princip samma sak men sägs på annat vis. Se bara här:

Syd Nord
Knäckebröd Hårdbröd
Sill Strömming
Nubbe Hembränt
Kroppkakor Palt
Rökt ål Rökt renkött
Kiruna Giron
Fyrverkeri Esrange
Öresundsbron Höga Kusten
Polotröja Skoteroverall
Jetski Skoter
Ullared Ikea Haparanda

Ja, det var lite av olika typer av skillnade mellan nord och syd.

Jag hade egentligen tänkt skriva ett inlätt om förhållandet mellan man och kvinna, dvs något om jämnställdheten i vårt sammhälle. Eller kanske snarare bristen på den. Men jag måste fundera lite till och då ämnet än i dag är ganska så känsligt vill jag ha lite mer på fötterna innan jag ger mig i kast med detta inlägg.
Men jag nöjer mig med att citera Sickan Carlsson som en gång sa:

"Män beundrar duktiga kvinnor - så länge dom inte är i samma branch."

Hm, ja kan faktiskt ligga något i det. Men som sagt, snart kommer ett litet inlägg om just det här med manligt och kvinnligt och varför det aldrig någonsin kommer att bli 100 procent jämnt mellan könen.

På jobbet idag inser man hur snabbt 8 timmar kan då. Idag var en dag då liksom allt hände på en och samma gång, inte minst efter lunch. Innan jag visste ordet av var klockan 16 och rent planeringsmässigt var jag typ kvar på klockan 11. Börjar känna av viss stess inför månadsifte och nu snart även årsbokslutet. Inte undra på att ekonomifolket jagar en med blåslampa. Men come on, hur lätt är det att försöka minnas tillbaka på någon grej som gick åt pipan i februari...Suck!
Well, har ganska så spännande dagar framför mig och som vanligt ska mycket av det man får på bordet idag varit gjort igår. Men men, bara att klamra sig fast är jag rädd.
December är annars en månad då man rent bibliskt kanske ska ta och lugna ner sig några hektor. Men inte fan gör vi det, eller? December är ju snarare den månad där det händer och sker mest i vårt moderna samhälle. Klappar ska köpas, skinkan ska kokas, granen huggas och glöggen värmas. Ingen lugn och ro här inte.
Hm, ja då kanske ni fattar varför vi är ett gäng som mer än gärna hade satt oss på planet, spänt fast säkerhetsbältet och lutat oss tillbaka bort från allt vad jul heter.
Men man kan inte få allt här i livet utan vi får snällt vänta till januari. Fast okej, det funkar faktiskt det också.

Ha det bra friends!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar