onsdag 11 november 2009

Negativ positivism...

Nu vänder det säger folk som vet. Lågkonjunkturen är ett minne och nu kämpar nationerna med att komma i balans med sin ekonomi. Ljusare tider väntar och man vill få fart på både produktion och konsumtion. Själv är jag lite försiktig och vill inte ropa hej riktigt än. Såg ni förresten exemplet på TV som visade skillnaden på ett bolån på 2 miljoner med dagens 1,5 procent kontra samma lån med med 6 procents ränta.
Come on people, that was a huge difference!
När vi ändå är inne på ämnet så kommer snart alla analyser kring årets julhandel. År efter år har vi ju konstigt nog slagit rekord i omsättning. Jag har dock en egen teori om det där. Kan det rent av vara som så att volymen kanske är densamma men högre priser? Det kan ni ju fundera lite på.

Så låt er inte luras av att krisen är över. Köp inte på er en massa onödiga saker bara för att räntan är låg. Snart kommer nog verkligheten ifatt oss och då får man se upp.
Så att trissa upp sig och se allt för positivt på läget kan i värsta fall straffa sig och vändas till något negativt istället. Eller som man brukar säga, låt det sunda förnuftet råda oavsett hög eller lågkonjunktur.

Förr i tiden var skeppen byggda av trä och besättningarna av stål. Idag är skeppen byggda av stål och besättningarna träskallar.

Kanske man skulle ta och röra på sig lite mer. Jag rör dock ganska mycket på mig trots avsaknaden av hundar. Fast nu har man ju lite mer tid att lyfta skrot eller springa längre sträckor än idag. Vädret är ju dock lite as att träna i men det finns ju inget dåligt väder som man brukar säga. Stavgång är dock absolut uteslutet, så det så!
Har nog aldrig riktigt förstått mig på alla de olika typer av träningsprogram och saker som man ser på TV. Det är allt från stora bollar till elchocker samt den där nya suspekta dansen som tydligen ska vara bra.
Frågan är om det är många som verkligen går på det hela? Ja, det är det säkert men den stora frågan är ju om resultatet blir det önskvärda. Det tvivlar jag faktiskt på. Men något måste ju TV-shop leva på och jag måste erkänna att vissa saker ser ganska så festliga ut. Hm, ja TV-shop i all ära. Det finns ju en och annan pryl som enligt en entusiastisk röst ska vara bäst och effektivast i hela världen. Då kan jag inte låta blir att undra varför dessa så superbra och revolutionerande sakerna aldrig finns i vanliga affärer så som ICA och Hemköp? Lite skumt tycker jag…

”Varför skjuta upp något till morgondagen som du kunde gjort igår”

Hm, idag smällde det nere i Affe, och rejält också. Hoppas det gick bra och att ni skadade kommer att bli okej. Det är inte lätt att fara på mission i en fredsbevarande styrka till ett land där just fred kanske inte ens existerar. Hoppas att inte ”Herden” var bland de skadade bara. Modern krigsföring har från båda håll blivit fegare och IED ligger ju helt klart på en topp fem lista. Fast IED kanske inte klassas som krigsmaterial, snarare terrormaterial.
Men som sagt, vi får hoppas på det bästa!

Med dessa ord avrundar jag detta inlägg.
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar