söndag 8 november 2009

The Wall will fall

Det är nu exakt 20 år sedan Berlinmuren öppnades och öst mötte väst och vice versa. Ja, denna händelse har nog inte ungått något denna helg. Jag tänker dock inte gå in så mycket mer på detta faktum men kan ändå passa på att nämna att en liknande mur fortfarande finns kvar nere i Israel. Denna mur har man byggt längst hela Västbanken. Den började byggas 2002 och mäter 720km. Ursäkten till att muren finns överhuvud taget är att Israel tänkte skydda sig mot palestinska självmordsbombare och annan terrorverksamhet. Dock känne hela det här murtänkandet ganska så förlegat och barockt.
Well, hur som helst, för 20år sedan upphörde den nation som vi i skolan fick lära oss hette DDR.
Sedan är det upp till var och en att fira eller sörja.

Helgen har varit bra och det har inte funnit så mycket tid över för vila. Har åter igen kännt att jag varit överallt och ingenstans. Imorgon är det åter måndag och vi rusar i expressfart mot ett nytt år, 2010. Jag har lovat vissa att på något sätt knepa ihop någon form av årskrönika men jag är lite smyg på det faktiskt. Dock ska gudarna veta att 2009 kom att bli ett väldigt omtumlande år på många sätt och vis, tro mig vänner.

Igår var jag förresten på klassisk Gåsamiddag. Det innebär svartsoppa med leverkorv som förrätt och sedan då gås i alla dess former. Gåsen var så att säga från egen gård något som ju ganska få kan stoltera med, tror jag. Mätta och belåtna begav sig delar av oss till att öla lite hemma hos min gode vän T. Sedan sov man gott...

Om ni byter låt manuellt innan den är slut slipper man reklamen på Spotify.

Idag har jag nog druckt lite för mycket kaffe. Jag undrar om det kommer bli till att rulla tummarna hela kvällen och natten. Är liksom inte läge för det eftersom I have an early plane to catch. Men vi får la se vad som händer.
På tal om early, är det för tidigt att leta efter julklappar? Kom på att i år kanske jag ska vara ute i god tid och inte som brukligt dagen innan julafton. Förra året blev ju typ fiasko och den sista som egentligen skulle drabbas, drabbades. Men jag får helt enkelt skulle mig själv och i år har jag inte den typen av bekymmer tack och lov. Dock ska jag inte begå samma misstag, den saken är säker. Hörde förresten att EG samlade på tomtar. Det låter lite kul och i dagsläget hade hon runt 150st. Det går inte av för hackor. Kanske man skulle hjälpa till att flylla på den där lilla samlingen. Men enda kriteriet var att tomtarna skulle se vänliga ut. Det utesluter ju en och annan av alla olika tomtar men ser i butikerna. Men men, vi får se vad som händer.

Enligt mitt horoskop kommer jag har en spännande vecka framför mig. Ja, vi får väl se hur det blir med det. Antingen vinner jag på lotto eller så får jag svinunfluensan.

På återhörande!
E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar