fredag 6 november 2009

En sjuk tanke..?

Vi är ni mitt inne i grisflunsan. Folk dör, vaccinet är slut och man är oense om huruvida man ska ha en eller två vaccinationer. Ja, det är smått kaos. Jag funderade lite på detta idag och vet inte riktigt vad man ska tro. Förr hade vi galna ko-sjukan, sedan kom fågelinfluensan och nu har vi svininfluensan. Alla dessa sjukdomar jag man ju målat upp som om domedagen är kommen men egentligen har det inte hänt så där jättemycket. I Sverige ska det ha dött 3 stycken än så länge om jag inte har fel. Det är ungeför lika många som kommer att dö i trafikolyckor denna helg, tyvärr. Ja, jag tror vi ska se detta på ett annat sätt faktiskt.

Minns ni domedagsjukdomen som kom i mitten av 80-talet? Jag menar förståss AIDS. Även denna sjukdom haussades upp som om det vore digerdöden och nåde den som kom nära någon annan. Det svenska ansiktet för denna sjukdom blev modegurun Sixten Herrgård som man sakta men säkert fick se tyna bort. Ja, det gick inte en dag utan att Rapport eller Aktuellt hade inslag om denna hemska sjukdom. Men det var då det.
Idag är AIDS knappt alls på tapeten, i alla fall inte här i väst. Tyvärr brottas man med stora problem inte minst i Afrika och fallen av AIDS och HIV har dock ökat de senaste åren.
Men hur som helst, jag tror no fattar grejen. Ska vi stressa upp oss denna gång och se svininfluensan som den nya tidens Digerdöd? Nä, jag kommer absolut inte göra det och jag har heller inte kommit mig för att sticka nålen i mig. Så har jag tur överlever jag även denna epidemi.

Vad kommer härnäst? Nu har vi haft ko, svin och fågel. Ja, det är lite som fågel, fisk eller mitt emellan. Så då är det fiskens tur att komma med någon disease. Kanske the Sill-Bacill? Ja, varför inte? Denna Sill bacill bärs av sillen och symptomen är vatten i knän, öron och lungor. Smittad blir man via sillen på julbordet eller på midsommar då man äter den med nypotatisen och nubben ni vet.
Kontentan är att vi får en smittad befolkning som har rethosta och dåligt balanssinne...
Nä, man ska ju inte skojja om detta men några av er förstår säkert poängen. Blir man sjuk så blir man och än så länge har denna typ av sjukdomar i modern tid skördat lång färre dödsfall än exempelvis cancer, mord, självmord och olyckor.

Nu får jag säkert fan för detta inlägg antingen från läkarkåren eller andra som tycker grisflunsan är hemsk. Men men, jag står för det jag säger och som straff kanske jag trots allt får flunsan en vacker dag. Men den dagen den sorgen.

För er som följer Idol kan jag bara meddela att min röst faller på Mariette.

Ha en trevlig helg, nu är det dags för fredagsmys.

På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar